Gepubliceerd op:
30
maart
2021

Sofie Rogge is zo’n vier jaar centrumleider bij lokaal dienstencentrum Den Abeel. Ze vertelt je graag hoe de werking van een dienstencentrum verloopt tijdens de corona-periode.

Sofie startte haar carrière bij het Zorgbedrijf acht jaar geleden als kinesiste in de woonzorgcentra, deeltijds in De Lisdodde en deeltijds in Hof van Egmont. In 2017 besloot ze over te schakelen naar Den Abeel. Ook al kende ze weinig van de werking van een dienstencentrum, koos ze toch voor een meer leidinggevende functie. Door deze carrièreswitch ging er voor haar een droom in vervulling.

Takenpakket van een centrumleider

Als centrumleider maakt Sofie de planning op en organiseert ze de werking van Den Abeel. Ze heeft er ook een verbindende rol, tussen het dienstencentrum en de buurt. Samen met enkele organisaties probeert ze verschillende leeftijdsgroepen in de buurt te bereiken. Want naast senioren, kunnen ook gezinnen en jongeren terecht in Den Abeel. Een dienstencentrum is er namelijk voor iedereen, ook al focust de werking vooral op (kwetsbare) senioren en mantelzorgers. Dit vindt Sofie zelf ook een belangrijk onderdeel van haar functie. Ze geniet ook van het leidinggevende aspect, zoals het sturen en plannen van vergaderingen. Het persoonlijk klantencontact met bezoekers is iets waar ze veel waarde aan hecht.

Medewerkers en vrijwilligers

Binnen Den Abeel zijn er maar vijf personeelsleden, die niet allemaal voltijds werken. Het hart van het dienstencentrum wordt dus vooral gevormd door vrijwilligers. Sofie is haar team en de vrijwilligers enorm dankbaar voor hun inzet de afgelopen periode, want zij doen zware inspanningen om de mensen te blijven bereiken en hen actief te houden. Zo bedenken ze originele activiteiten, zoals een wandelbingo die mensen motiveert om dagelijks uit hun huis te komen. Ook kan je turnen in je kot, met boekjes die ze zelf hebben gemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen niet te lang blijven stil zitten en zo fysiek achteruit zouden gaan.  

Corona-periode

Door de huidige lockdown is het persoonlijke klantencontact weggevallen en Sofie mist die dagelijkse babbels. “Alles waar je voor staat als dienstencentrum is door corona weggevallen. Het dienstencentrum is wel met vanalles bezig, maar het contact is veel minder. Hierdoor heb je het bijvoorbeeld minder snel door wanneer het minder goed gaat met iemand.”, vertelt ze. Dit proberen ze op te lossen door langs te gaan bij de mensen thuis, de zogenaade 'drempelbezoekjes'. Dan kunnen ze horen hoe het met hen gaat en samen eens gaan wandelen bijvoorbeeld.

Door corona werkt het personeel ook halftijds in Den Abeel en halftijds thuis, wat heel anders werken is. "In normale omstandigheden bestaat mijn dag uit een voormiddag administratie en een middag vol persoonlijk klantencontact, waarbij ik de bezoekers verwelkom." zegt Sofie. Ze helpt ook bij de algemene werking, zoals opdienen bij het middagmaal of helpen bij de afwas. Nu doet ze vooral opvolging van de vaste items: het personeel, de vrijwilligers, vergaderingen plannen, enzovoort. Sofie hoopt Den Abeel te mogen heropenen, eens de horeca terug mag opstarten.