Gepubliceerd op:
2
december
2019

Wie regelmatig langskomt in Hof van Egmont herkent ongetwijfeld het vriendelijke gezicht van Hanane aan het onthaal. Zij is het aanspreekpunt voor bewoners, bezoekers en collega’s.

Hanane is in 2018 halftijds begonnen aan het onthaal van Hof van Egmont, en springt regelmatig ook bij om collega’s uit de nood te helpen wanneer er iemand uitvalt. “Ik doe mijn job heel graag, ik sta elke morgen met plezier op en er is nog geen dag voorbij gegaan dat ik met tegenzin ben komen werken.”

In haar vrije tijd doet Hanane aan zumba en joggen, helpt ze in wijkhuis Arsenaal als vrijwilliger en helpt ze als vrijwilliger in Hof van Egmont bij het opdienen van het ontbijt op een van de afdelingen.

Ze doet haar werk met passie en zit duidelijk niet graag stil.

Stage

Hanane studeerde kantoor in Coloma Plus en heeft voor het eerst kennis gemaakt met Hof van Egmont tijdens haar stage in 2016.

“Voordat ik hier stage liep, was ik nog nooit in contact gekomen met een woonzorgcentrum. Ik wist niet wat ik moest verwachten en of het wel zou klikken tussen mij en de bewoners. Maar eenmaal aan het werk, merkte ik al heel snel dat deze omgeving écht iets voor mij was.”

Ik kan hier gewoon helemaal mezelf zijn

“Toen ik hier nadien begon te werken, was het leuk dat sommige bewoners me nog herkenden. Anderen herkenden me dan weer niet omdat ik tijdens mijn stage geen hoofddoek had gedragen, en nu wel. Tijdens mijn stage was dat een regel van de school. Zelfs indien ik mijn hoofddoek niet had mogen dragen, was ik hier sowieso begonnen met werken. Maar het feit dat ik hem wel mag dragen, geeft me een extra fijn gevoel binnen de organisatie. Ik kan hier gewoon helemaal mezelf zijn.

In het woonzorgcentrum zijn we één grote familie. Ik heb erg leuke collega’s waar ik een goede band mee heb. Als ik denk aan Hof van Egmont, denk ik aan ‘samen’. “

De meest uiteenlopende vragen

“Ik vind het heel fijn dat ik voor iedereen het aanspreekpunt ben. Ik help bewoners, bezoekers en collega’s verder met de meest uiteenlopende vragen. Van in welke kamer iemand woont en de planning van de animatie-activiteiten, tot dokters die gegevens van bewoners komen opvragen of familieleden die iets komen vragen of melden. Elke dag is anders, en ik vind het leuk dat mij job zo afwisselend is.

Mijn eerste taak ’s morgens is om de kranten te verdelen van de bewoners. Van sommige bewoners gaat de krant naar boven, en sommigen komen deze zelf aan het onthaal ophalen. Je weet dus dat je die mensen elke dag kan verwachten. Als ze dan op een dag niet langskomen, gaat er natuurlijk wel een belletje rinkelen en probeer ik te achterhalen hoe dit komt. “

Een klein gesprekje of een luisterend oor

“Er komen zo veel mensen elke dag langs het onthaal, elke persoon is uniek. Als onthaalmedewerker moet ik iedereen toch een beetje op een andere manier verder helpen. Het aanspreken van een collega of bewoner is net wat anders dan het verder helpen van een arts of familie van een bewoner.

Ik ken ondertussen ook echt heel veel mensen van het woonzorgcentrum. Er zijn regelmatig bewoners die gewoon eens langskomen voor een babbeltje, dat maakt ook deel uit van de job. Die kleine gesprekjes of een oprecht luisterend oor kunnen als snel iemands dag maken. En daar doe ik het voor.”