Gepubliceerd op:
25
november
2021

Voorlezen is bij baby’s en peuters het eerste zaadje voor een leven vol leesplezier. En het is meteen ook de basis voor graag en goed lezen.

Werken aan geletterdheid begint al van bij de geboorte. Net als voor de ouders, is er dus ook een belangrijke voorleesrol weggelegd voor de kinderbegeleiders.In de kinderdagverblijven van Zorgbedrijf Rivierenland werken we bewust aan een voorleesvriendelijke omgeving op 6 vlakken:

  1. In alle groepen hebben we per leeftijd een mooie boekencollectie op niveau. Voor de jonge baby’s hebben we knisperboekjes. Dit zijn kartonnen boekjes met duidelijke prenten of voelboekjes. De aanwijs- of zoekboeken zijn erg populair vanaf 1,5 jaar. Vanaf 2 jaar hebben we de eerste voorleesboekjes met verhaaltjes en herkenbare situaties, met duidelijke prenten die het verhaal visueel ondersteunen.
  2. In elke groep is er een voorleeshoek en staan de boeken bewust heel zichtbaar opgesteld voor de kinderen. We proberen in ons boekenaanbod ook de huidige maatschappij te weerspiegelen, zo hebben we bijvoorbeeld boekjes over 2 mama’s.
  3. We lezen elke dag voor, het is een dagelijkse routine die de kinderen heel leuk vinden. Maar ook tussendoor kan er eens extra voorgelezen worden, soms in combinatie met liedjes zingen. Soms gebruiken we ook extra vertelattributen! Met een vertelschort kunnen de kinderbegeleiders een prentenboek interactief maken en door het gebruik van een kamishibai wordt het boek een soort verteltheater.
  4. Er zijn boekjes voor elk moment van de dag maar ook rond thema’s in de leefwereld van de kinderen. Bijvoorbeeld rond samen spelen, eten, naar bed, sinterklaas, tanden poetsen, op het potje gaan, grote broer of zus, …
  5. Hoe jonger de kinderen, hoe individueler er wordt voorgelezen. Aan peuters lezen we voor in kleine groepjes.
  6. We betrekken de hele familie. We nodigen tijdens de voorleesweek ouders en/of grootouders uit om bij ons te komen voorlezen. Zij mogen dan zelf een boek meebrengen. . De vorige jaren waren de peuters steeds enthousiast. Zo luisterden ze bijvoorbeeld erg geconcentreerd naar een Engelstalig verhaal maar vonden het ook super als één van de mama’s viool kwam spelen. Door corona was voorlezen ter plaatse niet mogelijk, hopelijk kunnen we dit  daarna opnieuw oppikken.