Gepubliceerd op:
21
september
2018

'Sense of home' is een concept dat verschillende elementen die een invloed hebben op het thuisgevoel van bewoners. Het woonzorgcentrum De Lisdodde kreeg door de jury een prijs als inpirerend voorbeeld. De Lisdodde zet in op het thuisgevoel via onder andere het rijdend winkeltje voor bewoners die niet meer zelf in de supermarkt geraken, de wekelijkse praatgroep waar bewoners (probleem-)situaties uit het wzc bespreken en nadenken ove rhoe dit verbeterd of opgelost kan worden, de gebruikersraad, de familieraad, ...

De jury gaf expliciet aan dat thuisgevoel niet in grote spectaculaire dingen hoeft te zitten om het verschil te maken. Naar hen luisteren, gehoord worden, hen serieus nemen, betekent al een wereld van verschil en dat zag de jury terugkomen in de voorbeelden van De Lisdodde.

Deze prijs is een realisatie van elke medewerker en vrijwilliger die zich dagelijks inzetten om aan iedere bewoner een thuis te geven. Het is in grote en kleine dingen élke dag het verschil maken.

Naast het voorbeeld van De Lisdodde verzamelde de hogeschool nog andere best-practices. Je kan die hier nalezen onder 'inspiratie'.